Podcast hosting bedrijf Springcast betreedt na kapitaalinjectie de Europese markt

Trots en blij, maar vooral vol energie en klaar voor de volgende stap kondigen wij aan onze eerste kapitaalronde afgerond te hebben. We zijn klaar voor Europa!

Oudeschoot, 4 november 2021 – Springcast, aanbieder van privacyvriendelijke podcastoplossingen, rondt haar eerste kapitaalronde af. De startup, momenteel actief op de Nederlandse markt, zal de kapitaalinjectie gebruiken voor productontwikkeling en om haar internationale groei te versnellen. Springcast heeft de ambitie om uit te groeien tot Europees marktleider door in te spelen op de tech- en privacywensen van de alsmaar groeiende Europese podcastmarkt.

De wereldwijde podcastmarkt groeide de afgelopen jaren exponentieel. Waren er in 2018 wereldwijd ongeveer 525.000 podcasts, nu zijn dat er meer dan 2 miljoen [1]. Ook in Nederland is het medium niet meer weg te denken. Recent werd becijferd dat al bijna de helft van alle volwassenen in Nederland naar podcasts luistert [2]. Ter illustratie van de snelle groei: het aantal Nederlandse podcastluisteraars op Spotify groeide het afgelopen jaar met 85% [3].

Springcast verzorgt vanaf Nederlandse bodem podcast hosting, distributie en analytics voor overheden, bedrijven en organisaties in alle mogelijke sectoren. Steeds vaker zetten organisaties uit de publieke en private sector naast de openbare podcast, ook de private podcast in binnen hun marketing en communicatie strategie.

Springcast biedt hiervoor gerichte maatwerkoplossingen, denk aan een eigen branded podcast app. Honderden bedrijven en organisaties maken dagelijks gebruik van het platform. Bekende bedrijven als Achmea, Adyen en Managementboek.nl, maar ook grote overheidsinstanties zoals het ministerie van BZK hosten hun podcast bij Springcast

Recent rondde Springcast een kapitaalronde af met 15 bekende investeerders uit de venture capital wereld. De investeerders brengen naast financiële middelen een grote hoeveelheid ervaring mee uit de sectoren media, tech, human resources en finance. De kapitaalronde wordt door Springcast ingezet voor productontwikkeling en om de Europese groei-ambitie kracht bij te zetten.

Nico Oud, CEO en founder: “We zijn op een spannende reis, waarbij we iedere dag weer hetzelfde denken: hoe kunnen we onze klanten de beste podcast tools en oplossingen bieden om hen te ondersteunen bij het succesvol starten en schalen van hun podcast? We hebben ontzettend veel zin om Springcast naar het volgende niveau te brengen."

Cijfers over de podcast markt

De wereldwijde podcastmarkt groeide de afgelopen jaren exponentieel. Waren er in 2018 ongeveer 525.000 podcasts, nu zijn dat er meer dan 2 miljoen. De big-tech investeerden de afgelopen drie jaar dan ook fors in podcasting met Spotify als koploper die zo'n 900 miljoen inzette om strategische samenwerkingen in de podcast industrie aan te gaan.

Inmiddels is het een sector die wordt geschat op een waarde van 14 miljard dollar met alleen al op Spotify en Apple 28 miljoen luisteraars die wereldwijd maandelijks een podcast beluisteren. De snelle groei van deze industrie zorgt dan ook voor een toename in advertising spend. Alleen al in Amerika verdubbelde deze in één jaar tijd en de verwachting is dat dit verder groeit naar meer dan 2 miljard in 2023.

Verder is de verwachting dat de hele podcastmarkt in 2028 goed zal zijn voor een marktaandeel van bijna 95 miljard. Al deze cijfers onderstrepen dat de podcastmarkt een van de snelst groeiende markten is van dit moment [1-9].

Over de oprichters

Nico Oud is founder en CEO van Springcast. Na een carrière in diverse sales, marketing en communicatie rollen, startte Nico zo’n 12 jaar geleden met ondernemen. Zo was hij founder van e-commercebureau 360 E-commerce, het hostingbedrijf XLhosted en Funnellab. Na de verkoop van zijn ondernemingen is hij inmiddels 4 jaar businesscoach voor de creatieve sector en marketingbranche. Nico coachte honderden ondernemers, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan… En in 2020 startte Nico dan ook Springcast.

Jeroen Broekema is co-founder en CFO van Springcast. Na studies aan de Leidse Universiteit en de London School of Economics, deed Jeroen het management traineeship bij ABN AMRO en werkte er 7 jaar in diverse functies. Daarna bouwde hij 5 jaar mee aan de groei van fintech Funding Circle. Een jaar na de beursgang van het bedrijf startte hij de Leaders in Finance podcast en stond hij aan de basis van Springcast.

Bronnen

Vorige

Hoe je als zzp'er je branding kunt versterken met podcasts

Volgende